Vad var det som hände??

Har ju inte lämnat någon redogörelse för vad som egentligen hände natten till måndag då jag åkte till akuten med Alice.

Så här var det: Alice hade somnat gott på söndagskvällen. Vi hade varit hos farmor och farfar och hon var lite varm. Strax före klockan tolv ropade hon att hon var törstig. M gick ner och gav henne vatten och hon lade sig ner för att somna om. Men eftersom M tyckte att hon verkade ha svårt att andas och att hon var konstigt anfådd bad han mig gå ner och ge henne vatten och bedömma läget.

Jag tog upp henne och kollade febern. 39,8. Och hes-pip-anfåddhet. Ringde 1177. Dom ville lyssna på henne genom luren och bad oss åka in på en gång. Om läget blev sämre skulle vi ringa ambulansen...

Vi var snart på plats på akuten och fick vänta i typ 20 sek. Men nu hade andningen stabiliserats. Vägning, temp och syresättning kontrollerades.

Flytande kortison skulle drickas. Det var hel liten mugg med stickande, bubblandes vätska. Jag testade att sticka ner min tunga och det var drag i den stickidrickan!!  Alice ville inte smaka så jag bad om att få en spruta så jag kunde spruta in det långt bak i munnen så hon var tvungen att svälja ner det. Funkade fint!

Sen blev det andning i mask. Så länge det rök i masken så fanns det medicin kvar. När dom tog paus för att se så hon var ok, stäckte sig Alice fram för att ta mera. Kände nog att det blev bättre på en gång! 

Stick i fingret o snabbsänka. Hon sa inte ett pip. Den var lite väl hög och läkaren kollade öron och hals men hittade inget som verkade vara på G att bli ont...

Febernedsättande suppar applicerades efter det.. Febern var uppe i 40 grader.

Krupp, eller falsk krupp var det tydligen... Inget man gör så mkt åt... Frisk luft och näsdroppar är smidiga hjälpmedel att ta till hemma. Att åka in och inhalera på akuten varje gång verkar ju lite jobbigt men vi kan ju hoppas på att det var ett engångsanfall... Vanligt vid förkylning...

Väl hemma sov hon resterande delen av natten. När hon vaknade hade hon en totalt dyblöt pyjamas... Febern var på väg ur kroppen!!

Under förmiddagen igår var hon jätte busig och charmig! Skönt! Idag har hon varit på dagis en sväng på förmiddagen tillsammans med Olle. Imorgon blir det premiär för sova efter maten-luren där. Spännande!!

Hörs!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0