Limpan!

Här kommer det smarriga receptet från Linasmatkasse på köttfärslimpan. Har lagt till några tips... :)
Tror det var kalvfärs men det går säker bra med vilken färs som helst. Har fått mycket svinfärs av svärföräldrarna, måste testa att göra på den också!

Barnen åt och åt! Gjorde inget att det var purjo i den!
Tur!


Supergod köttfärslimpa!!

Detta behövs för 4 portioner!

Potatis
1/2 purjolök
4 morötter
400 g nötfärs
3 msk grädde (minst)
2 msk kinesisk soja
3 msk honung
2msk olja
Salt & svartpeppar
Köttbuljong/fond
2 msk vetemjöl
1 dl vatten eller mjölk

Purjolöksinbakad köttfärslimpa med kokt potatis och gräddsås
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Skiva ½ purjolök tunt, hälften av det gröna och hälften av det vita. Blanda i en bunke med 400 g
nötfärs, 2 msk kinesisk soja, 2 msk olja, 3 msk honung, 1 dl vatten eller mjölk (jag använde mjölk), 1-2 krm
svartpeppar, 1/3-½ tsk salt. Forma färsen till en limpa och lägg ner i en liten ugnsform och
tillaga i mitten av ugnen ca 25-30 minuter.
3. Koka potatis.
4. Skala och skär morötterna i bitar. Koka dem lagom mjuka i lättsaltat vatten. (jag brukar sockra lite oxå)
5. Gräddsås: När köttfärslimpan är klar, häll försiktigt buljongskyn genom en sil i en liten kastrull.
Tillsätt 2 dl vatten, 1 tsk kinesisk soja, ½ tärning köttbuljong (eller ¾ msk fond). Vispa ut 2
msk vetemjöl i lite kallt vatten till en klumpfri redning. Häll sakta ner i kastrullen samtidigt som
du vispar. När såsen tjocknat tillsätt 2-3 msk grädde. (fast här tog jag mer grädde o mindre vatten, ska det vara gräddsås så ska det ;) Eller hur?)

Kommentarer
Postat av: Eline

Låter supergott! Den ska provas =) Jag länkar nog till den från min blogg oxå, om jag får.



Jag hade fått ett mail från dig igår. Min dator blockade det av säkerhetsskäl. Stod det bara dumheter i det lr ? ;) Vågar jag öppna det?

2010-03-07 @ 08:34:36
URL: http://eleline.blogspot.com
Postat av: Anita

hej o tack för receptet, testas i veckan

2010-03-07 @ 09:34:26
Postat av: Anita

Supergod!!!

2010-03-08 @ 19:58:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0